Opona tylna Schwalbe Thunder Burt kontra Continental Race King

Od kilku sezonów mamy dostęp do przebogatej oferty naszego partnera cycletyres.fr. Opony – element, który ma ogromny wpływ na zachowanie MTB – część eksploatacyjna, ale i komponent o parametrach technicznych znacznie bardziej złożonych niż mogłoby się wydawać. Czas zatem najwyższy, abyśmy my – zawodnicy z teamu Cycletyres.com – podzielili się z wami swoimi doświadczeniami z oponami, na których jeździmy. W tym wpisie postanowiliśmy opowiedzieć wam ze szczegółami o oponach Schwalbe Thunder Burt oraz Continental Race King, dwóch wyróżniających się na tle innych, odmiennie przemyślanych i zaprojektowanych. Dwa wzmocnione, lekkie i szybkie modele na tylne koła, z których rezygnujemy tylko w przypadku działania siły wyższej, czyli na terenach błotnistych i na trasach bardzo technicznych.

Continental Race King

Korzystamy z modelu z najwyższej półki, czyli wersji Black Chili – Protection, o wymiarach 29×2,20. Raczej sztywna po wyjęciu z opakowania, kiedy tylko znajdzie się na obręczy nabiera krągłości i objętości, zachowując się jak opona balonowa, co zapewnia wyjątkowy komfort. Deklarowana szerokość balona 55 mm, po zmierzeniu 55,9 mm na obręczy Duke Lucky Star HD o szerokości wewnętrznej 21 mm.

Ten typ opony zapewnia taki komfort, że można odnieść wrażenie, jakby opona była niedopompowana. Zanim zetrą się klocki, stan boków może się wizualnie pogorszyć, co nie obniża jednak odporności na przebicie. Zaokrąglenie wynika z jednorodnego profilu – klocki środkowe i boczne są tej samej wysokości w odróżnieniu od innych opon MTB. Zdolność do odkształceń tej opony jest zatem jej cechą charakterystyczną i ogromnym atutem, gdyż zachowuje doskonałe właściwości motoryczne na przeszkodach, tym bardziej że klocki środkowe nie są szczególnie niskie jak na oponę letnią. Nie ma jednak obawy o spowolnienie na szybkich i suchych trasach, gdyż tylko środkowa część bieżnika ma kontakt z nawierzchnią.

Pod względem technicznym można być spokojnym o hamowanie, gdyż produkt ten plasuje się w czołówce stawki tak szybkich opon! Tego samego nie można jednak powiedzieć o przyczepności bocznej, która pozostawia nieco do życzenia, zwłaszcza przy pochyleniu opona nie zawsze gwarantuje pełny komfort, a niedogodność ta wynika z jej okrągłego kształtu. Guma Black Chili ma bardzo dobre parametry i jest zarazem odporna na zużycie. Jednak naszym zdaniem w idealnej wersji byłaby nieco bardziej miękka z boku (60a na całości opony), aby skompensować brak trzymania na zakrętach, zachowując wiele zalet opony balonowej.

Karkas Protection bez zarzutu pod względem wytrzymałości: 4 warstwy 60tpi, nie zdarzyło się żadne przebicie mimo dynamicznego programu, na który złożyły się takie rajdy jak Vauban w Alpach Wysokich czy Terres Noires. Można więc bez żadnych kompleksów ruszać ochoczo na intensywne trasy.

Nasza rada: napompować o 0,2 bara więcej niż zwykle w przypadku innych opon, ponieważ ta opona tak się odkształca, że istnieje ryzyko uszkodzenia obręczy.


Schwalbe Thunder Burt

Nowsza od Race King opona Schwalbe Thunder Burt zaskakuje. Wyprodukowana najpierw w rozmiarze 2,10 niezupełnie nas do siebie przekonała. Ale kiedy pojawiła się wersja 2,25, chcieliśmy ją wypróbować, gdyż duże, szybkie i wzmocnione opony XC/XC Marathon są tym właśnie, czego szukamy, a nie ma ich zbyt wiele. Daliśmy się skusić i po sprawdzeniu miała swoją premierę w wyścigu Andalucia Bike Race 2015. Po założeniu na obręcz (też Duke o szerokości wewnętrznej 21 mm) ma 55,6 mm, to mniej niż wymiar bezwzględny Race King, ale tak naprawdę rząd klocków jest szerszy, opona jest bardziej kwadratowa, w każdym razie pod tym względem bardziej tradycyjna.

Liczne i nisko rozmieszczone klocki na bieżniku. Uwaga! Wyjątkowa wydajność – naciskanie na pedały to czysta przyjemność. Komfort i motorykę na odcinkach technicznych zapewnia ich wielkość i kontakt z podłożem. Ta opona daje większe pole manewru pod względem ciśnienia i trzeba śmiało z tego korzystać. Na naszą wagę (między 65 a 68 kg) pompujemy je od 1,4 do 1,7 bara w zależności od trasy, im szybsza tym wyższe ciśnienie i odwrotnie. Oponę „wyregulowuje się” zatem i dostosowuje do trasy za pomocą ciśnienia. Przy niskim ciśnieniu można pokonywać odcinki techniczne na suchym terenie, wykorzystując jednocześnie jej najlepsze atuty na szybkich trasach. Można podpompować trochę bardziej, jeżeli nie ma zbyt stromych podjazdów ani luźnej nawierzchni.

Jeżeli chodzi o hamowanie, to trzeba przyznać, że czasami robi się nieco odlotowo, co ma często związek z ciśnieniem, świadomym wyborem albo błędem w ocenie. Ma tendencje do ślizgu, co nawet pomaga czasami przeprowadzić koło na zakrętach, obracając się jakby wokół przedniego koła. Sprawdza się w roli opony typu semi-slick i dobrze się trzyma przy pokonywaniu zakrętów. Guma PaceStar jest zresztą bardziej miękka na krawędziach opony: 57a, na środku bieżnika 64a i 70a na jego krawędziach. Mimo swoich niedociągnięć i frustracji, jakie może czasami wywoływać na stromych odcinkach i luźnej nawierzchni, wszędzie indziej jest niesamowicie skuteczna i sprawia nawet od czasu do czasu frajdę.

Pod względem odporności karkas SnakeSkin jest całkowicie zadowalający, nie jest nieprzebijalny, ale trzeba się naprawdę postarać, żeby zawiódł. Słabym punktem opony jest jej ograniczona trwałość.



Podsumowanie

Naszym faworytem jest Schwalbe Thunder Burt, zaprojektowana do użytku wyczynowego. Może być używana przez amatorów na szybkich i suchych trasach, aby sprawić sobie przyjemność i przelecieć się „myśliwcem”. To ostateczna broń zawodników dysponujących dobrymi warunkami fizycznymi i umiejętnościami technicznymi, którzy są w stanie zapanować nad rowerem i mają wystarczające doświadczenie i wyczucie, by pobawić się ciśnieniem w oponie.

Jednak kiedy robi się bardziej wilgotno, to wolimy założyć Race King. To nieco wolniejsza opona na trasy suche, ale jest bardziej wszechstronna i elastyczna niż Thunder Burt. Doskonale sprawdzając się na zawodach, spełni też oczekiwania szerszego grona użytkowników. Continental zapewnia lepszą motorykę, większy komfort, doskonałą efektywność i jest trwalsza od Schwalbe.

No related posts.

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *