Kierunek montażu

W przypadku większości opon MTB i niektórych miejskich producenci podają zalecany kierunek montażu. Aczkolwiek technika montażu może się różnić w zależności od marki i w ramach jednej marki, zależnie od modelu, gdyż poszczególne profile nie są tak samo zróżnicowane pod względem ukierunkowania. Aby zaprezentować wybór sposobu montażu, proponujemy przegląd największych marek.

1. opcja: strzałka pojedyncza (Continental, Maxxis, Schwalbe) oraz taki sam montaż na przednim i tylnym kole

To najprostszy przypadek. Kierunek montażu pokazuje jedna strzałka, a obok niej widnieje słowo „rotacja” określające kierunek obracania się koła, kiedy rower porusza się do przodu. Kierunek montażu jest taki sam niezależnie od tego, czy opona jest montowana z przodu czy z tyłu.

Czasami trzeba się jej naszukać, ale w końcu zawsze się znajduje. Poniżej na oponie Continental Der Kaiser.

Kierunek montażu opony Schwalbe Muddy Mary

Zalecany kierunek montażu zapewnia optymalizację ogólnej wydajności opony pod względem kierowania i trzymania bocznego.

Kierunek montażu opony Maxxis Ardent

Można zauważyć, że kierunek pokazywany przez strzałkę jest zgodny z kształtem klocków skierowanych do przodu, co sprzyja optymalizacji wchodzenia w zakręty, kontroli i zachowania w czasie ich pokonywania.

Ten przypadek dotyczy opony Minion DH Front

A także nowej opony Minion DH II Rear

2. opcja: strzałka podwójna wskazująca przeciwny kierunek montażu z przodu i z tyłu (Michelin)

W tym przypadku podwójna strzałka na boku pokazuje przeciwny kierunek rotacji, a więc odpowiednio montaż na przednim lub tylnym kole.
Kierunek montażu opony Michelin Wild Rock’r Descent

Jeżeli opona ma zostać zamontowana na przednim kole, ustawić strzałkę „przód” w kierunku obracania się kół, kiedy rower porusza się do przodu. Jeżeli opona ma zostać zamontowana na tylnym kole, ustawić strzałkę „tył” w kierunku obracania się kół, kiedy rower porusza się do przodu.

W tym przypadku zamysł polega na tym, aby dać pierwszeństwo różnym aspektom wydajności opony w zależności od montażu z przodu lub z tyłu:
– przyczepność, kierowanie i hamowanie z przodu;
– trakcja z tyłu.

Profil trójkątny:
– koło przednie: czubek trójkąta skierowany do przodu patrząc z góry, siedząc na siodełku: atak czubkiem trójkąta, profil zoptymalizowany do pokonywania zakrętów; podstawa trójkąta wykorzystywana w czasie hamowania (tak więc czubek skierowany do przodu jest pierwszym punktem kontaktu opony z podłożem, a szeroka podstawa trójkąta jest ostatnią częścią mającą kontakt z podłożem, ale pierwszą mającą swój udział w hamowaniu, kiedy kierunek montażu opony zostanie odwrócony).
– koło tylne: atak podstawą trójkąta, aby zapewnić maksymalną trakcję.
– Michelin proponuje zresztą metodę mnemotechniczną: siedząc na siodełku podstawa trójkąta powinna być widoczna na dole, czubek na górze patrząc na oponę przednią do przodu lub na oponę tylną odwracając głowę do tyłu (tułów cały czas skierowany przodem do kierownicy). Spróbujcie, to działa!

Metody mieszane (Hutchinson)

W zależności od typu profilu mniej lub bardziej kierunkowego, marka zaleca montaż tylko na przednie bądź tylne koła lub dwie odrębne techniki.

Montaż pojedynczy (jedna strzałka) opony Hutchinson Python, która nawiasem mówiąc jest najczęściej montowana z tyłu (w parze z oponą Cobra na przednim kole).

Montaż zróżnicowany (strzałka podwójna) opon Hutchinson Toro oraz Cobra

Podsumowanie

Aby zoptymalizować wydajność swoich opon, najlepiej przestrzegać zalecanego przez producenta kierunku montażu. Jeżeli w praktyce taki układ okaże się nie w pełni zadowalający, lepiej poszukać innego profilu, który lepiej spełni oczekiwania (trakcja, hamowanie, trzymanie na zakrętach) lub zmienić układ modeli opon przód/tył. Nie zaleca się montowania profilu „na odwrót”. Jeżeli taki montaż miałby się sprawdzić, wówczas producent umieściłby strzałkę podwójną przód/tył. Opona z pojedynczą strzałką rotacyjną nie została zaprojektowana do jazdy w odwrotnym kierunku. Taki montaż stworzyłby co najmniej ryzyko przedwczesnego zużycia opony lub co gorsza utraty kontroli…

No related posts.

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *