Jak zamontować szytkę?

W tym tutorialu wyjaśnimy, jak zamontować szytkę zgodnie z zasadami sztuki!
 
O pomoc poprosiliśmy Stéphane’a Cogneta, kolarza wyścigowego, z którym współpracujemy, zajmującego się także testowaniem sprzętu rowerowego. Jego doświadczenie będzie nieocenionym wsparciem.
 
Poniżej lista potrzebnych rzeczy:
 

 
1. Rozpuszczalnik, aby usunąć pozostałości kleju: my użyliśmy rozpuszczalnika Schwalbe, którego skuteczność okazała się niesamowita! (Rozpuszczalnik pozostawia niebieskawy ślad, który schodzi po oczyszczeniu obręczy).
 
2. Klej do szytki (w naszym przypadku do montażu na obręczy z włókien węglowych wybraliśmy klej Continental dostępny w tubkach 25g lub słoiczkach 200g z pędzelkiem do nakładania). Można także wykorzystać cienki pędzelek z miękkim włosiem.
 
3. Płótno szmerglowe (nie papier ścierny, który ma tendencje do zaginania i rozdzierania, podczas gdy płótno szmerglowe łatwo się zaokrągla) i ściereczka.
 
4. Rękawiczki nitrylowe (użyliśmy rękawiczek nitrylowych Park Tool).
 
5. Pompka (najlepiej nożna).
 
6. Przedłużki wentyla (w przypadku obręczy o dosyć wysokim profilu).
 
7. Centrownica, aby zapewnić sobie lepsze warunki pracy (my skorzystaliśmy z centrownicy Park Tool TS-8). Jeżeli nie dysponujesz centrownicą, można wykorzystać stary widelec.
 
8. Oczywiście szytka do zamontowania.
 
Czyszczenie obręczy
 
Nanieść rozpuszczalnik kropelkami na dno obręczy. Wcierać rozpuszczalnik ściereczką w dno obręczy, aby usunąć pozostałości kleju po poprzednich montażach.
 

 
Po oczyszczeniu obręczy, wytrzeć ściereczką do sucha.
 
Teraz można przejść do szlifowania (lekkiego) dna obręczy za pomocą płótna szmerglowego. Nie należy zbyt mocno naciskać, gdyż celem jest tylko przygotowanie podłoża pod klej. Tak jak na zdjęciu zaokrąglić płótno szmerglowe, aby je jak najlepiej dopasować do kształtu dna obręczy.
 

 
Po zakończeniu szlifowania, ponownie przetrzeć ściereczką, aby usunąć wszystkie pozostałości.
 

 
Przejdziemy teraz do nałożenia pierwszej warstwy kleju.
 
Przygotowanie dna obręczy
 
Nałożyć za pomocą pędzelka gładką i równomierną warstwę kleju. Istotne znaczenie ma to, aby warstwa była gładka, gdyż najmniejsza nawet nieregularność może przekształcić się w wybrzuszenie po przyklejeniu szytki do obręczy.
Idealna ilość kleju przy każdym nałożeniu powinna wystarczyć na pokrycie dwóch odcinków między gniazdami nypli szprych.
 

 
Po nałożeniu pierwszej warstwy pozostawić do wyschnięcia na 24 godziny.
 
Po całkowitym wyschnięciu pierwszej warstwy można przystąpić do nałożenia w ten sam sposób drugiej warstwy.
 
Dno obręczy jest więc przygotowane i niemal gotowe na montaż szytki.
 
Na przygotowanie idealnego podłoża powinna zostać zużyta tubka kleju od 25 do 30 g na koło.
 
Przed przystąpieniem do przyklejania szytki, należy nałożyć cieniusieńką warstwę kleju na obręcz.
 
Nakładanie kleju na szytkę
 
Aby możliwie ułatwić sobie nakładanie kleju, napompować szytkę od 1,5 do 2 barów. Szytka naturalnie wywróci się na drugą stronę, zapewniając idealny dostęp do oplotu.
 
Należy śmiało nabrać na pędzel sporo kleju i rozprowadzić go równomiernie na oplocie szytki. W czasie nakładania kleju oplot zażółca się.
 

 
Szytka schnie około 1 godziny (nitki kleju nie powinny już przywierać do palca).
 
Obręcz schnie w tym samym czasie co szytka. Można zatem nałożyć na obręcz ostatnią warstwę kleju przed nałożeniem szytki. Pozostawić na 10 minut do przeschnięcia (czas niezbędny do ulotnienia się toksycznych oparów).
 
Nakładanie szytki
 
Nakładanie szytki należy zacząć od włożenia zaworu do obręczy. Stopniowo nakładać szytkę utrzymując ją lekko naciągniętą.
 

 
Można śmiało spuścić nieco powietrza w miarę nakładania, aby stała się nieco bardziej elastyczna, co ułatwi nakładanie.
 

 
Po założeniu, sprawdzić centrowanie szytki na podstawie widocznego po obu stronach oplotu. Aby wycentrować szytkę, należy ją ścisnąć i obrócić pod palcami.
 

 
Sprawdzić ostatecznie centrowanie umieszczając koło na centrownicy. Napompować szytkę do 2-3 barów. Obracać koło i skorygować w razie potrzeby położenie szytki.
 

 
Po prawidłowym wycentrowaniu, napompować szytkę. Można śmiało napompować aż do około 9 barów.
 
W ten sposób zamontowaliśmy szytkę.
Trzeba tylko odczekać 24 godziny przed wskoczeniem na rower ze świeżo założonymi szytkami!
 
W razie jakichkolwiek wątpliwości zachęcamy do kontaktowania się z nami pod numerem telefonu + 33 04.79.52.30.36. Udzielimy wszelkich niezbędnych informacji!
 
Wielkie dzięki dla Stéphane’a Cogneta – bez jego fachowej wiedzy i nieocenionej pomocy nie udałoby się nam przygotować tego tutorialu.
 
 

No related posts.

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *