Jak wybrać dobrą oponę XC?

Poszukiwanie dobrej opony może przyprawić o ból głowy!
 
Wybór profilu uzależniony jest od pewnych kryteriów, które w przypadku Cross Country okazują się niezwykle istotne:
• przyczepność
• trakcja
• wydajność
 
Oponę dobiera się do terenu i warunków, w jakich będzie użytkowana. Profil z pewnością będzie się różnić odpowiednio do sposobu korzystania.
 
Oto jak się przedstawia profil opony XC:
• klocki środkowe
• klocki boczne
 
Klocki środkowe:
W przypadku XC niezwykle ważną rolę odgrywają klocki środkowe. Zapewniają przyczepność, ale zwłaszcza trakcję i mają ogromny wpływ na wydajność opony.
Klocki są zasadniczo dosyć niskie, aby opór toczenia był możliwie niewielki. Wysokość klocków będzie się różnić w zależności od terenu.
Odstępy między klockami są także mniejsze, aby utrzymywać maksymalny kontakt z podłożem.
 
Klocki boczne:
Klocki boczne są równie ważne, co w innych dyscyplinach MTB, gdyż zapewniają przyczepność na zakrętach.
W niektórych wyścigach zawodnicy muszą pokonywać bardzo technicznie i najeżone trudnościami odcinki i to wtedy klocki boczne ujawniają cały swój potencjał.
 
Przyjrzymy się wielu modelom w odniesieniu do różnych terenów użytkowania.
 
Zacznijmy od modelu przeznaczonego na warunki suche oraz twarde i zawarte nawierzchnie: Continental Race King.
 

 
Klocki środkowe:
W środkowym rzędzie Race King jest mnóstwo klocków. Można wyróżnić dwa rodzaje:
• niski i szeroki klocek w kształcie strzałki (zielona obwódka na zdjęciu poniżej) zapewnia niski opór toczenia. Klocki są ustawione bardzo blisko siebie, aby zapewnić maksymalny kontakt z nawierzchnią, poprawiając w ten sposób przyczepność i trakcję.
• podwójne klocki (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej) zapewniają solidną stabilność oraz dobrą motorykę. Odgrywają także istotną rolę w czasie hamowania, gdyż są odpowiedzialne za zagwarantowanie jego siły.
 

 
Klocki boczne:
Klocki boczne są równie liczne i można je podzielić na dwie grupy:
• klocek ustawiony blisko rzędu środkowego, który zapewnia dobre trzymanie na szybkich zakrętach (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej);
• trzy mocno ściśnięte klocki (zielona obwódka na zdjęciu poniżej), które tworzą rampę klocków bocznych i dają przyczepność na ostrych zakrętach.
 

 
Schwalbe Racing Ralph to opona zaprojektowana na trasy mieszane (ziemia, kamienie, korzenie) w warunkach suchych.
 

 
Klocki środkowe:
Ten rząd klocków składa się z dwóch części:
• grupa pięciu klocków rowkowanych (zielona obwódka na zdjęciu poniżej): cztery małe klocki zapewniają doskonałą trakcję na odcinkach pedałowania, a większy klocek umieszczony na środku odpowiada za utrzymywanie stabilności na prostej;
• dwa klocki rowkowane (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej) dbają o motorykę i dodatkową przyczepność.
 

 
Klocki boczne:
Rampa boczna składa się z dwóch rodzajów klocków:
• duże, rowkowane i lekko nachylone klocki (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej) zapewniają trzymanie na zakrętach, a dzięki swojej szerokości także niezbędne podparcie. Są nieco przycięte po zewnętrznej stronie, aby ułatwić odkształcanie i tym samym poprawić przyczepność. Pochylenie klocka zapewnia solidne wygryzanie się w nawierzchnię, co sprzyja dobrej przyczepności.
• smuklejszy, także rowkowany i lekko nachylony klocek (zielona obwódka na zdjęciu poniżej) zwiększa przyczepność, dzięki temu że łatwiej się odkształca i dostosowuje do nawierzchni.
 

 
Hutchinson Toro jest doskonale dostosowana do nawierzchni luźnych w warunkach wilgotnych.
 

 
Klocki środkowe:
Opona Toro ma na środku dosyć podobne klocki:
• dwa klocki wydrążone na środku i lekko pochylone (zielona obwódka na zdjęciu poniżej), które zapewniają dobrą przyczepność i motorykę;
• trzy klocki wydrążone na środku i lekko pochylone (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej), które zapewniają większą powierzchnię kontaktu, co poprawia przyczepność, stabilność na prostej i trakcję.
 

 
Klocki boczne:
Rampa boczna składa się z dwóch rodzajów klocków:
• duży klocek wydrążony na środku (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej) zapewnia stabilność i przyczepność na zakrętach, dzięki odkształcaniu się pustego środka;
• mniejszy klocek wydrążony w środku (zielona obwódka na zdjęciu poniżej) poprawia przyczepność na zakrętach, gdyż smuklejszy klocek lepiej przystosowuje się do nawierzchni.
 

 
Opona Michelin Wild Mud niezwykle wydajna w warunkach błotnistych.
 

 
Klocki środkowe:
Klocki na rampie środkowej są rozstrzelone, aby opona skuteczniej oczyszczała się z błota.
Składają się z dwóch części: szeroka podstawa i węższa część górna, która umożliwia zagłębianie się, aby zapewnić przyczepność i trakcję na dnie płynnego błota.
 

 
Klocki boczne:
Rampa boczna składa się z dwóch rodzajów klocków:
• szeroki, „skręcony” klocek, umieszczony na skraju barku opony zapewnia dobrą przyczepność na zakrętach, przy zachowaniu solidnego podparcia. Szeroka podstawa klocka schodzącego niżej w stronę krawędzi zapewnia mu większą sztywność, zwiększając stabilność na zakrętach;
• mniejszy, „skręcony” klocek, ustawiony bliżej wnętrza profilu, zapewnia lepszą przyczepność, gdyż łatwiej się odkształca.
 

 
Oto kilka wiodących modeli:
 
Continental X-King: opona o bardzo wszechstronnym profilu, przeznaczona na teren mieszany. Jej klocki oferują dobrą wydajność, przyczepność i trakcję.
 
Hutchinson Python 2: dzięki licznym i niskim klockom opona ma niezwykle imponującą wydajność. Oferuje bardzo dobrą przyczepność i dobrą motorykę. Przeznaczona na twarde i zwarte nawierzchnie w warunkach suchych.
 
Maxxis Ardent: dzięki wszechstronnemu profilowi opona Ardent jest niezwykle wydajna na nawierzchniach mieszanych i luźnych, głównie w warunkach suchych. Niskie klocki na środkowej części bieżnika sprzyjają motoryce, a zdecydowanie zarysowana rampa boczna zapewnia maksymalną przyczepność na zakrętach.
 
Rubena Kratos: opona Kratos ma dosyć wyrazisty profil z dużymi klockami, dzięki czemu sprawdzi się na trasach mieszanych i luźnych, dosyć kamienistych, w warunkach suchych i wilgotnych. Klocki boczne zapewniają bardzo dobrą przyczepność na zakrętach, podczas gdy rozstrzelenie klocków gwarantuje łatwe oczyszczanie się opony z błota.
 
Hutchinson Taipan: najbardziej wszechstronny model z gamy Hutchinson, doskonale się sprawdza w terenie mieszanym, luźnym i błotnistym. Wysokie klocki boczne zapewniają solidną przyczepność na zakrętach; idealnie rozmieszczone klocki na rampie środkowej dbają o toczenie, a ich szerokie rozstawienie umożliwia dobre oczyszczanie z błota.
 
Schwalbe Nobby Nic: wszechstronność w czystej postaci. Dosyć agresywny profil, dostosowany do nawierzchni mieszanych i luźnych. Klocki boczne zapewniają bardzo dobrą przyczepność na zakręcie, a rampa środkowa pozwala zachować wysoce akceptowalny opór toczenia.
 
Vittoria Saguaro: przeznaczona na nawierzchnie twarde / zwarte oraz mieszane, oferuje wyjątkową przyczepność dzięki bardzo dużej liczbie klocków. Duże i gwiaździście rozmieszczone klocki środkowe po obydwu stronach bieżnika zapewniają doskonałą motorykę.
 
Schwalbe Rocket Ron: idealna na nawierzchnie mieszane i luźne oraz błotniste. Profil zapewnia bardzo dobrą motorykę i dobrą wydajność oraz solidną przyczepność, a jednocześnie dosyć łatwo oczyszcza się z błota.
 
Dostępnych jest wiele modeli, tak więc jeżeli potrzebujesz konkretnej porady, to skontaktuj się z nami, aby dobrać odpowiednią oponę!
Nasz zespół z ogromną przyjemnością wskaże model najbliższy temu poszukiwanemu, który zapewni całkowitą satysfakcję!
 
Przyjemnej jazdy!
 
Thomas
 
 

No related posts.

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *