Jak wybrać dobrą oponę Enduro?

Wybór dobrej opony to nigdy nie jest prosta sprawa i właśnie dlatego postanowiliśmy podzielić się z wami kilkoma wskazówkami.
 
W przypadku Enduro, kryteria wyszukiwania są wyraźnie odmienne od XC czy DH, ale pewne elementy są zbieżne, takie jak profil opony. Niezależnie od zastosowania, profil musi spełniać te same kryteria: przyczepność, jakość toczenia, trakcja i wydajność.
 
Przyjrzymy się teraz bliżej profilowi opony Enduro.
 
Jak w wielu dyscyplinach, poszukiwany profil opony trzeba dostosować do warunków i terenu użytkowania.
 
Na profil opony Enduro składają się dwie odrębne części:
– klocki środkowe;
– klocki boczne.
 
Klocki środkowe:
Klocki środkowe odgrywają ważną rolę w Enduro, ponieważ zadecydują nie tylko o wydajności opony, ale także o sile hamowania i przyczepności.
Należy rzeczywiście znaleźć złoty środek między oponą wyposażoną w zbyt dużą liczbę klocków środkowych, co utrudniałoby jazdę z uszczerbkiem dla wydajności, a oponą o zbyt małej liczbie klocków, która nie zapewniałaby niezbędnej przyczepności.
Podobnie jak w przypadku opony zjazdowej, opona Enduro ze zbyt wysokimi klockami znacznie utrudniłaby przyspieszanie i pedałowanie na łatwiejszych odcinkach.
 
Klocki boczne:
Tak jak w przypadku opon zjazdowych, klocki boczne na oponie Enduro pełnią bardzo ważną rolę, gdyż zapewniają przyczepność niezbędną zawodnikowi na niektórych odcinkach specjalnych i technicznych.
Z tego właśnie względu wielu producentów proponuje bardzo agresywne profile klocków bocznych, gdyż granica między DH a Enduro coraz bardziej się zaciera.
 
Za przykład niech nam posłuży Michelin Wild Rocker 2:
 

 
Profil zaprojektowany do użytkowania na trasach mieszanych (ziemia, kamienie, korzenie) w warunkach suchych. Jest niemniej dosyć wszechstronna i niezwykle skuteczna na zwartym gruncie.
 
Klocki środkowe:
Rząd środkowy klocków Michelin Wold Rock’R 2 jest dosyć gęsto upakowany.
Składają się na niego naprzemiennie klocki o dwóch kształtach:
• poprzeczne w kształcie „M” (czerwona obwódka na poniższym zdjęciu), zapewniają stabilność i niski opór toczenia, niezbędny na wszystkich odcinkach szybkich i bardziej zwartych. Rowkowanie zwiększa odkształcenie klocka, umożliwiając utrzymywanie jak najdłuższego kontaktu z nawierzchnią, co zwiększa trakcję i siłę hamowania.
• klocki podłużne (zielona obwódka na zdjęciu poniżej), zapewniają dobrą wydajność. Mają także rowki (dwa), aby jeszcze bardziej się odchylały, zwiększając w ten sposób przyczepność.
 

 
Klocki boczne:
Tutaj znowu dwa rodzaje naprzemiennie rozmieszczonych klocków tworzą części boczne:
• szersze klocki (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej) dają solidne wsparcie na zakrętach. Są lekko nacięte w rogu, aby zwiększyć przyczepność i stabilność podparcia na środku wirażu.
Rowkowanie klocków ma zwiększyć przyczepność i siłę hamowania.
• mniejsze klocki (zielona obwódka na zdjęciu poniżej) oferują bardzo dobrą przyczepność przy pokonywaniu zakrętów. Rowkowanie ma poprawić trzymanie się drogi.
Dzięki licznym klockom bocznym opona zyskuje niezwykle wydajny profil pod względem przyczepności i siły hamowania.
Prążkowanie klocków po zewnętrznej stronie ma zapewnić maksymalną przyczepność nawet na ostrych zakrętach!
 

 
Profil bieżnika jest również prążkowany na całej powierzchni niezajętej przez klocki, aby zwiększać przyczepność i trakcję.
 
Schwalbe Magic Mary to opona idealna na warunki luźne i wilgotne:
 

 
Klocki środkowe:
Na środku Magic Mary rozmieszczone są dwa rodzaje klocków:
• podwójne klocki kwadratowe zapewniają dużą powierzchnię kontaktu, a więc dobrą przyczepność (zielona obwódka na zdjęciu poniżej);
• klocki rowkowane, ustawione dwójkami i trójkami (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej). Rowkowanie ma jeszcze bardziej zwiększyć przyczepność opony.
Klocki są dosyć wysokie, aby zapewnić maksymalną przyczepność nawet wtedy kiedy nawierzchnia jest bardzo sypka.
 

 
Klocki boczne:
Magic Mary jest wyposażona w tylko jeden typ klocków bocznych, z podwójnym rowkiem, aby zwiększyć odkształcenie i poprawić przyczepność na zakrętach (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej).
Klocki są rozstawione czwórkami i wytłoczone po zewnętrznej stronie, aby zwiększyć i ułatwić odkształcanie.
Klocki są rozstawione czwórkami w nieco większych odstępach, aby uzyskać wszechstronną oponę, której można używać w warunkach błotnistych.
 

 
Ale w naprawdę błotnistych warunkach sprawdzi się doskonale Warden marki WTB!
 

 
Klocki środkowe:
Na środku rozmieszczone są dwa rodzaje klocków:
• seria podwójnych klocków z szeroką podstawą, która zwęża się, aby zakończyć się guzikiem, zapewnia dobrą przyczepność nawet w płynnym błocie.
Guzik, dzięki swojej drobnej budowie, jest w stanie zagłębić się i zapewnić przyczepność na dnie błota.
• seria podwójnych klocków połączonych. Ich zadanie polega na zadbaniu o maksymalną stabilność i przyczepność na prostej.
 

 
Klocki boczne:
W tej części rozmieszczony został tylko jeden typ klocka.
Ma dwa rowki i jest lekko nachylony, aby zapewnić solidny atak i poprawić przyczepność.
Rozstaw klocków zapewnia bardzo dobrą wydajność opony w warunkach błotnistych.
 

 
Oto kilka wiodących modeli:
 
Maxxis High Roller II: przeznaczona na warunki suche do jazdy na nawierzchni twardej, mieszanej lub luźnej. Niezwykle wszechstronna, sprawdza się na kamienistych i zróżnicowanych trasach. Wyraźny profil zapewnia maksymalną przyczepność przy pokonywaniu zakrętów i solidną siłę hamowania.
 
Continental Trail King: przeznaczona na warunki suche, ale zachowuje wszechstronność i dobrze się sprawdza na nawierzchniach luźnych. Niezwykle wszechstronny profil oferuje dobrą jakość toczenia i solidną przyczepność. Dosyć dobre rozstawienie klocków zapewnia odpowiednią wszechstronność na nawierzchniach luźnych i niestabilnych.
 
Hutchinson Squale: doskonała opona na nawierzchnie suche i kamieniste, która zapewnia przyczepność na ostrych zakrętach. Ten profil pozwala przejść do ataku bez zbędnych ceregieli!
 
Hutchinson Toro: hiperwszechstronny profil na bardzo zróżnicowane warunki. Obniżony bieżnik, rozstaw klocków umożliwia oczyszczanie z błota w warunkach wilgotnych, a dzięki zdecydowanie zarysowanym klockom bocznym jest rasową oponą terenową, która sprawdzi się w każdych warunkach.
 
Maxxis Shorty: bezpośrednia konkurentka Magic Mary oraz Toro, ma swoje atuty. Rozstaw klocków zapewnia jej wysoką wydajność w warunkach błotnistych, wysokość klocków bocznych dba o nienaganną przyczepność na zakrętach, a wysokość klocków środkowych sprawia, że opona ma stosunkowo dobre toczenie. Ponadto istnieje możliwość przycięcia klocków środkowych, aby opona zyskała na wszechstronności i wydajności w terenie mieszanym.
 
Michelin Wild Grip’R: ma profil bardziej agresywny od Wild Rock’R i jest przeznaczona na trudniejsze warunki, czyli na nawierzchnie luźne, wilgotne i błotniste. Opona o profilu kierunkowym, która łatwo się oczyszcza z błota i zapewnia dobrą przyczepność na ostrych zakrętach, dzięki klockom bocznym, przyciętym w celu łatwiejszego odkształcania.
 
WTB Vigilante: wszystkie klocki są rowkowane. Klocki środkowe zwiększają stabilność, a boczne zapewniają niezbędną przyczepność niezależnie od warunków. Opona o niezwykle wszechstronnym profilu do użytkowania w zróżnicowanych warunkach i możliwie dużej liczbie nawierzchni.
 
Schwalbe Rock Razor: nietypowy profil, co nie umniejsza wydajności. Bardzo niskie klocki środkowe zapewniają doskonałą wydajność, a klocki boczne dbają o wyjątkową przyczepność przy pokonywaniu zakrętów.
 
Dostępnych jest wiele modeli, tak więc jeżeli potrzebujesz konkretnej porady, to skontaktuj się z nami, aby dobrać odpowiednią oponę!
Nasz zespół z ogromną przyjemnością wskaże model najbliższy temu poszukiwanemu, który zapewni całkowitą satysfakcję!
 
Przyjemnej jazdy!
 
Thomas
 
 

No related posts.

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *