Jak wybrać dobrą oponę DH?

Wybór opony zjazdowej (DH) może okazać się trudniejszy niż się wydaje ze względu na liczne kryteria, które należy wziąć pod uwagę:
• jaka marka?
• jaki karkas?
• jaka guma?
• na jaki typ terenu?
• na jakie warunki?
• jaki profil?
 
Co to jest opona DH?
To solidna opona ze wzmocnionym karkasem (najczęściej 2-warstwowa) ze zdecydowanie zarysowanymi klockami dla zapewnienia maksymalnej przyczepności.
 
Omówimy teraz profil opony, czyli wzór klocków.
 
Na profil składają się dwie odrębne części:
• klocki środkowe
• klocki boczne
 
Klocki środkowe:
Zadbają nie tylko o dobrą przyczepność, ale także zapewnią cykliście niezbędną siłę hamowania.
Z jednej strony opona ze zbyt niskimi klockami nie zahamuje z wystarczającą siłą. Z drugiej strony opona ze zbyt wysokimi klockami będzie się zachowywać przy każdym hamowaniu jak kotwica.
Równie istotnym kryterium jest opór toczenia, zwłaszcza w kontekście zawodów, gdzie kilka sekund czyni zasadniczą różnicę.
 
Klocki boczne:
Pełnią niezwykle ważną rolę, gdyż dzięki nim zawodnik może maksymalnie się nachylić przy pokonywaniu zakrętu bez utraty przyczepności.
Ich kształt zapewnia wsparcie i przyczepność.
 
Weźmy za przykład oponę Maxxis Minion DHF:
 

 
Jej wielofunkcyjny profil sprawdzi się w terenie mieszanym, przede wszystkim w warunkach suchych, ale poradzi sobie także dosyć dobrze w warunkach lekko wilgotnych.
 
Klocki środkowe (naprzemiennie klocki rowkowane i nachylone):
• rampa klocków lekko nachylonych i podwójnych, aby zmniejszyć opór toczenia (czerwona obwódka na poniższym zdjęciu),
• podwójne klocki rowkowane zapewniają lepsze odkształcenie, a przez to lepszą przyczepność (zielona obwódka na poniższym zdjęciu).
 

 
Klocki boczne (naprzemiennie klocki rowkowane i klocki w kształcie L):
• klocki rowkowane zapewniają lepsze odkształcenie, zwiększając tym samym przyczepność (czerwona obwódka na poniższym zdjęciu),
• klocki w kształcie L zapewniają większe podparcie przy pokonywaniu zakrętu, poprawiając przyczepność (zielona obwódka na poniższym zdjęciu).
 

 
Oczywiście w zależności od terenu i panujących warunków wybór profilu będzie się zmieniać.
 
Do jazdy po luźnych nawierzchniach doskonale nadaje się Hutchinson Toro.
 

 
Klocki środkowe:
Na środku rozmieszczone są dwa rodzaje klocków:
• klocki podwójne, szerzej rozstawione (zielona obwódka na poniższym zdjęciu), aby zapewnić solidną stabilność, ale także wysoką zdolność do oczyszczania w warunkach wilgotnych;
• klocki potrojone, gęściej rozstawione (czerwona obwódka na poniższym zdjęciu), aby zmniejszyć opór toczenia i zapewnić dobrą przyczepność.
Wszystkie klocki środkowe są lekko wydrążone w środkowej części, dzięki czemu łatwiej się odchylają, zwiększając przyczepność i siłę hamowania.
 

 
Klocki boczne:
Rząd boczny również składa się z dwóch rodzajów klocków:
• klocek większy, wydrążony w środkowej części, usytuowany nieco niżej na barku opony, aby zapewnić maksymalną przyczepność na zakrętach (zielona obwódka na poniższym zdjęciu);
• mniejszy klocek, również wydrążony w środkowej części (czerwona obwódka na poniższym zdjęciu) i usytuowany nieco wyżej na barku opony.
Rozstawienie klocków bocznych sprawia, że opona doskonale się sprawdza na luźnych nawierzchniach i w wilgotnych warunkach, zapewniając bardzo dobrą przyczepność, a także odpowiednią stabilność na zakrętach.
 

 
Na błotnistym terenie Schwalbe Dirty Dan jest niezrównana!
 

 
Klocki środkowe:
Na środku rozmieszczone są dwa rodzaje klocków:
• podwójne, stożkowe klocki z podwójnym rowkiem (zielona obwódka na zdjęciu poniżej), zapewniają przyczepność zanurzone głęboko w błotnistym terenie;
• podwójne klocki rowkowane, mniejsze i bardziej sztywne (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej), zapewniają większą stabilność na prostej.
 

 
Klocki boczne:
Po bokach rozmieszczone zostały dwa typy klocków:
• szerokie klocki nachylone (zielona obwódka na zdjęciu poniżej) z podwójnym rowkiem, aby zapewnić maksymalną zdolność odchylania i przyczepność;
• małe klocki umiejscowione bardzo nisko na barku opony (czerwona obwódka na zdjęciu poniżej), aby zapewnić przyczepność nawet na bardzo ostrych zakrętach.
 

 
Podsumowując, należy pamiętać o następujących elementach:
• Opona przeznaczona na teren mieszany w suchych warunkach jest wyposażona w dużą liczbę klocków bocznych, a w części środkowej klocki są zagęszczone, aby zmniejszyć opór toczenia.
• Opona na luźne nawierzchnie wyposażona w nieco wyższe klocki, szerzej rozstawione zarówno na środku, jak i na rampach bocznych, aby zapewnić większą wszechstronność w zależności od terenu.
• Opona na teren błotnisty będzie mieć wysokie klocki, bardzo szeroko rozstawione, aby łatwo się oczyszczać, nawet w bardzo błotnistych warunkach.
 
Poniżej kilka modeli, które cieszą się bardzo dobrą reputacją i popularnością:
 
Maxxis High Roller II: przeznaczona na warunki suche do jazdy na nawierzchni twardej, mieszanej lub luźnej. Niezwykle wszechstronna, sprawdza się na kamienistych i zróżnicowanych trasach. Wyraźny profil zapewnia maksymalną przyczepność przy pokonywaniu zakrętów i solidną siłę hamowania.
 
Maxxis Minion DHF: jak już wspominaliśmy wcześniej, oferuje ogromną wszechstronność w całej gamie warunków i nawierzchni. Idealnie sprawdza się we Freeridzie i DH (często wykorzystywana w ośrodkach narciarskich na przednie/tylne koło).
 
Continental Der kaiser Projekt: opona wyczynowa, która zapewnia niski opór toczenia, solidną siłę hamowania i imponującą przyczepność.
 
Continental Der Kaiser: starsza siostra Der Kaiser Projekt, wyposażona w większe, ale mniej liczne klocki. Mamy tutaj bez wątpienia do czynienia z oponą przystosowaną do ekstremalnych warunków na wyjątkowo kamienistych nawierzchniach!
 
Hutchinson Squale: model przeznaczony na wyjątkowo kamieniste i najlepiej suche nawierzchnie. Dba o komfort w trudnych warunkach i umożliwia szybką jazdę!
 
Schwalbe Magic Mary: opona na trudne warunki (od nawierzchni bardzo kamienistych, przez luźne do błotnistych), która zapewnia wyjątkową przyczepność niezależnie od warunków i nawierzchni. Jest tak wszechstronna, że zachowuje skuteczność nawet, kiedy jest sucho!
 
Maxxis Shorty: odpowiedź Maxxis na Schwalbe Magic Mary. Hiperwszechstronna opona, która umożliwia jazdę niemal w każdych warunkach. Można nawet przyciąć jej bieżnik, aby poprawić toczenie; idealnie sprawdza się zwłaszcza w bardziej suchych warunkach.
 
Maxxis Wetscream: opona Mud marki Maxxis ma miękką gumę i bardzo wysokie klocki, dzięki czemu zapewnia maksymalną przyczepność, nawet w płynnym błocie.
 
Wszystkie te modele należy oczywiście użytkować z dwuwarstwowym karkasem, który zapewni większą zwartość i sztywność, aby uniknąć przebić z powodu przyszczypnięcia.
 
Dostępnych jest wiele modeli, tak więc jeżeli potrzebujesz konkretnej porady, to skontaktuj się z nami, aby dobrać odpowiednią oponę!
Nasz zespół z ogromną przyjemnością wskaże model najbliższy temu poszukiwanemu, który zapewni całkowitą satysfakcję!
 
Przyjemnej jazdy!
 
Thomas
 
 

No related posts.

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *